Koszyk

Dodano produkt do koszyka

Co to jest tablica interaktywna? Co to jest monitor interaktywny? Porównanie i różnice. Wady i zalety.

Wraz z dynamicznym rozwojem edukacji coraz większą popularność w polskich szkołach zdobywają nowoczesne technologie i innowacyjne urządzenia. Niezwykle istotne dla dyrektorów placówek edukacyjnych staje się rozwijanie specjalistycznych pracowni oraz klas dedykowanych nauce. Wspomniane pomieszczenia nie mogą obyć się bez sprzętu umożliwiającego wyświetlanie treści multimedialnych i obrazów. W tym kontekście, monitory interaktywne oraz tablice interaktywne stają się idealnymi narzędziami, które nie tylko usprawniają proces uczenia się, ale także przyczyniają się do szybszego przyswajania wiedzy przez młodszych i starszych uczniów. Ale jakie są właściwie różnice między tymi dwoma urządzeniami?

 

Co to jest tablica interaktywna?

To duża płaska powierzchnia, na której można pisać, rysować i manipulować elementami za pomocą specjalnych markerów lub długopisów. To zaawansowane urządzenie działa w połączeniu z projekcją komputera na dużym ekranie dotykowym. Można ją obsługiwać zarówno za pomocą dotyku, jak i specjalnego długopisu. Tablica umożliwia wyświetlanie obrazów z komputera w dowolnym formacie.

 

Użytkownicy mają możliwość interakcji z tym urządzeniem, pisząc bezpośrednio na wyświetlanej powierzchni. Dodatkową zaletą jest również możliwość udostępniania materiałów poprzez wysyłanie ich pocztą elektroniczną, drukowanie lub zapisywanie na dysku.

tablica interaktywna 

Przejdźmy teraz do monitora interaktywnego, który jest nazywany również monitorem multimedialnym. Służy on do wyświetlania treści, obrazów oraz odtwarzania dźwięku.

 

Ten rodzaj urządzenia cechuje się dużo większymi rozmiarami niż tradycyjny monitor. Oprócz większej powierzchni, posiada także funkcję sterowania dotykowego. W klasach taki monitor można umieścić na specjalnym statywie lub zawiesić na ścianie. Możliwość obracania ekranu monitora okazuje się szczególnie przydatna podczas grupowych, kreatywnych zajęć.

 

Teraz porównajmy monitor interaktywny i tablicę interaktywną w kontekście ich wykorzystania w szkołach. Przy zakupie nowych, innowacyjnych urządzeń do placówki, nauczyciele często zadają sobie pytanie, czy zainwestować w monitor interaktywny czy też wybrać tablicę interaktywną z projekcją. Aby podjąć właściwą decyzję, warto zestawić pozytywne i negatywne cechy obu sprzętów. Zarówno monitor, jak i tablica pełnią tę samą podstawową funkcję, czyli wyświetlanie treści i obrazów, jednak różnią się zastosowaną technologią oraz niektórymi szczegółowymi cechami.

 

Tablica interaktywna - zalety:

  • Jest często bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, szczególnie jeśli potrzebna jest większa ilość urządzeń.
  • Duże rozmiary tablicy pozwalają na umieszczenie jej w aulach, salach lekcyjnych i pomieszczeniach o większych powierzchniach.
  • Tablica interaktywna jest wielofunkcyjna, umożliwia zarówno wyświetlanie obrazów, jak i pisanie po jej powierzchni.
  • Urządzenia tego typu współpracują z różnymi programami komputerowymi.

 

Tablica interaktywna - wady:

  • Jakość obrazu może być niższa, na przykład w przypadku rozdzielczości XGA lub WXGA.
  • Cień rzucony przez osobę stojącą przed tablicą może sprawić, że obraz staje się niewidoczny.
  • Tablica interaktywna zawsze wymaga użycia projektora do wyświetlania obrazu.
  • W jasno oświetlonym pomieszczeniu obraz może być niewyraźny.
  • Po zmianie pozycji projektora konieczna może być kalibracja obrazu.

 

Monitor interaktywny - zalety: 

  • Posiada wysoką rozdzielczość wyświetlacza, na przykład 4K lub Full HD, co przekłada się na przejrzysty i precyzyjny obraz.
  • Monitor sterowany jest za pomocą dotyku, co ułatwia obsługę.
  • Jest kompletnym urządzeniem, nie wymaga dodatkowych elementów, takich jak głośniki , projektor czy komputer
  • Może być używany w jasnym pomieszczeniu bez konieczności zasłaniania, na przykład rolet.
  • Łatwy montaż umożliwia szybkie umieszczenie sprzętu w wybranym miejscu.
  • Na ekranie monitora można pisać za pomocą specjalnych długopisów.
  • Długotrwała praca i możliwość podłączenia do kilku urządzeń jednocześnie.
  • Niskie koszty eksploatacji.

 

Monitor interaktywny - wady:

  • Wiąże się z wyższymi kosztami zakupu w porównaniu do samej tablicy interaktywnej, ale warto podkreślić, że w zestawieniu z kompletnym zestawem interaktywnym, w którego skład wchodzi: tablica interaktywna, projektor i komputer, koszt zakupu staje się porównywalny, a nawet korzystniejszy dla monitora interaktywnego o identycznej przekątnej ekranu.

 

Podsumowując, zarówno monitor interaktywny, jak i tablica interaktywna mają swoje unikalne cechy i zalety, które mogą wpływać na wybór jednego z tych urządzeń w zależności od potrzeb i preferencji szkoły. Ważne jest dokładne przeanalizowanie funkcjonalności oraz dostępnych budżetów, aby dokonać odpowiedniego wyboru i zapewnić odpowiedniego narzędzia do wspierania procesu nauczania i uczenia się. Tablica interaktywna, ze względu na niższą cenę, może być korzystnym rozwiązaniem, szczególnie gdy potrzebna jest większa ilość urządzeń. Jej duża powierzchnia i możliwość pisania treści sprawiają, że jest wszechstronna i praktyczna w zastosowaniu. Jednak należy brać pod uwagę, że jakość obrazu może być nieco niższa, a projektor jest niezbędny do jej działania.

 monitor interaktywny

Z drugiej strony, monitor interaktywny oferuje wysoką rozdzielczość i precyzyjny obraz, co czyni go idealnym narzędziem do wyświetlania treści multimedialnych. Dotykowy ekran i możliwość pisania na nim sprawiają, że jest łatwy w obsłudze. Mimo wyższych kosztów zakupu, monitor interaktywny jest kompletnym urządzeniem, które nie wymaga dodatkowych elementów.

 

W obu przypadkach istnieje wiele czynników, takich jak budżet, potrzeby szkoły i preferencje nauczycieli, które należy wziąć pod uwagę podczas podejmowania decyzji. Ważne jest również uwzględnienie długoterminowych kosztów eksploatacji i utrzymania.

 

Wnioskiem jest to, że zarówno monitor interaktywny, jak i tablica interaktywna są nowoczesnymi narzędziami, które mogą znacząco wspierać procesy dydaktyczne. Wybór między nimi zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych szkoły. Ostatecznie, istotne jest dostosowanie tych technologii do celów edukacyjnych i zapewnienie uczniom dynamicznych i interaktywnych doświadczeń naukowych.

 

interdesk.pl